Back to basic /into the wild part 2 - Reisverslag uit Driebergen-Rijsenburg, Nederland van Marieke Rook - WaarBenJij.nu Back to basic /into the wild part 2 - Reisverslag uit Driebergen-Rijsenburg, Nederland van Marieke Rook - WaarBenJij.nu

Back to basic /into the wild part 2

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marieke

09 September 2009 | Nederland, Driebergen-Rijsenburg

Zo, het heeft even geduurd, maar hier weer een verslagje (ik denk dat het het wachten waard was ;-) ) (en nee we zijn dus niet opgegeten door een of andere hongerige ijsbeer).

Waar waren we gebleven? Bij de walvissen!! Daar hebben we woensdagavond maar eens lekker over gedroomd!!
Donderdag zouden we in Skagway zijn. Hier zou niet zo veel te beleven zijn en de kapitein had gezegd dat we echt de White Pass treinroute moesten doen, dus wij ca 100 euro pp betalen voor een trein kaartje (en dan klagen dat de NS duur is..) en vol verwachting de trein in gestapt. Hij stond er wel op tijd, dat is dan met de NS wel eens anders, maar voor de rest was het echt weggegooid geld. Onze trein ging nog kapot ook en dat leverde nog 1,5 uur vertraging op. Maar goed we waren van de straat he.
Vrijdag gingen we de hele dag cruisen door de Glacier Bay. Dit was echt super mooi (en erg koud, maar we kregen gelukkig snert geserveerd op het dek) Alleen maar gletsjers en er braken ook stukken af. Er was ook een beer te zien aan de rand van het water, maar als ze hadden gezegd dat het een hond was, hadden we het ook geloofd. Wel hebben we weer drie vinnen van een orca gezien en als beloning voor het bevriezen op de punt van het schip: een humpback die de hele tijd de lucht in sprong om zich daarna met zijn volle (!) gewicht in het water te laten vallen (bommetje!!). Dit was echt een super gezicht, maar helaas wel te ver om het goed op de foto te zien. Verder hebben we nog zee-otters, puffins, bald-eagles en zeeleeuwen gezien. Aangezien de Nederlandse manager van De Rotterdam Dining een tafeltje voor ons had geregeld voor die avond gingen we daar op ons backpack-netst naar toe om vervolgens een verbaasde filipijn te horen zeggen: "But it's formal night"...wij natuurlijk met schaamrood op onze kaken, kwam de manager eraan die ons gewoon een tafeltje gaf. Maar je voelt je wel opgelaten dan.
Zaterdag gingen we de hele dag cruisen door de Prince William Sound. Dit was ook weer echt super mooi! Weer 3 orca-vinnen gezien (maar ook nu bleef het daarbij) en zee-otters. 's Avonds hebben we de tas gepakt en effe goed geslapen nu het nog kon.
Zondag zijn we om 8.15 van boord gegaan om vervolgens om 10.30 met de bus naar Denali-park te vertrekken. Vlak na het vertrek maakt de bus een noodstop om vervolgens te roepen: 'bear, bear'. Dus gelijk paraat, maar wij zaten helemaal achterin en de beer liep echt recht voor de bus langs en was weg voor we het doorhadden. Helaas, maar ze zitten er dus wel!! Om 21 uur waren we na een supermooie tocht door het volop in herfstkleuren Denali Park aangekomen in ons hostel.
Maandag hebben we een rondje door het park gelopen en een tour geboekt voor dinsdag. Dat was nog een heel gedoe, want het leek erop dat we het niet zouden redden, omdat onze shuttle pas 6.35 vertrekken zou en de tour om 6.55 (en het was die ochtend 25 min rijden). Uiteindelijk konden we 5 minuten eerder weg en reed hij als een achtelijke waardoor de adrenaline al volop door ons bloed stroomde. Maar we hadden het gered! Al na een klein half uur in de bus werden we beloond: mama beer met haar 2 kindjes! Wat geweldig is dat!!! Uiteraard tig foto's gemaakt (ik heb nu in totaal al 1000 foto's gemaakt, en Anne 500!!) en vervolgens gingen we verder. We hebben uiteindelijk nog een aantal beren gezien en ook: kariboes, mooses (elanden), dal-sheeps (volgens ons gewoon een simpele berggeit, maar dat zien zij toch anders), golden eagle, red-fox (rooie vos) en heel in de verte een wolf. Ook hadden wee een schitterend uitzicht op de Mt Mc Kinley voor de derde dag op rij. Dit is ook weer heel bijzonder, aangezien deze bijna altijd in de wolken is verstopt.
Terug van de tour zouden we eigenlijk gewoon kunnen bellen en dan opgehaald worden, maar daar hadden ze even geen zin. We besloten om te gaan liften en uiteindelijk met succes: een mega grote truck met twee mega aanhangers stopte en een meisje met knalroze haar (soort pipi-langkous in roze) zei dat ze genoeg ruimte hadden om ons met bepakking mee te nemen, ook weer een leuke ervaring!

Vandaag zijn we met de bus naar Fairbanks gegaan. Hier schijnt niet zo veel te beleven te zijn, behalve dan als het meezit: het noorderlicht!
Ons hostel heeft een glazen (of plastic) dak, dus dan kunnen we goed spotten, het heeft echter geen verwarming, dus het zal wel even afzien worden.

We zijn nu aan het uitzoeken of we een auto gaan huren en wat dat dan allemaal kost. En vooral of het goedkoper is dan die megadure treinen en bussen hier.

Kortom: we hebben tot nu toe heel veel mazzel met het zien van de wilde dieren, afbreken van gletsjers, het weer (nog geen regen gehad en bijna elke dag blauwe hemel) en de rest. Dus nu hopen op een goedkoop karretje en dan kunnen we onze eigen weg gaan vervolgen!

• 10 September 2009 - 05:48

Juudjeboef:

Dat klinkt wel gaaf zeg! Dan is het hier op kantoor toch een stuk saaier haha

• 10 September 2009 - 06:07

Justyna:

Wat gaaf allemaal zeg! Veel plezier nog komende dagen. En.... hoe zijn de mannen? :-)

• 10 September 2009 - 06:32

Willem En Els:

Spannend hoor!Zo maak je nog eens wat mee hé?

• 10 September 2009 - 07:11

Hella:

Dat is nog eens wat anders dan een dierentuin!Is jullie reisverslaving bij deze begonnen?Hoop dat jullie het noorderlicht zullen zien, en ben benieuwd of het echt ook zo bijzonde is.En Anne, je rugzak al wat lichter?Neem je een steen voor mij mee uit alaskaans grondgebied...Liefs en geniet verder!!

• 10 September 2009 - 10:08

Dina:

Wauwww!!!!

Besef nog steeds niet dat jullie zo ver weg zijn, maar begin je wel al te missen anne!!!

Heeel veel plezier, hoop dat jullie nog heel veel vette lift ervaringen hebben, het noordelicht zien. En nog allemaal andere vette ervaringen krijgen.

Hele dikke kus en knuffel.

Van je kleine zusje!

• 10 September 2009 - 15:19

Mart:

Ik geloof dat ik ook maar eens ga sparen voor een dergelijke reis.....

Wat een gave belevenis. We genieten van jullie verhalen. Zijn erg benieuwd naar jullie foto's.

liefs

• 10 September 2009 - 16:53

Jeroen En Caroline:

klinkt goed dames, nou nog hopen op de killerwhale attack! dan he je het mooiste wel gezien, kan je weer terugkomen!?!
    Ga zo door, groetjes van 2 mensen die graag weg waren gebleven, hier is het wel heel gewoon, en veel te snel weer heel normaal.

liefs

• 10 September 2009 - 18:42

Lisette:

We want more!
    X

• 10 September 2009 - 22:05

Bert En Sietske:

Wat heerlijk om vanmorgen weer zo'n leuk verhaal te kunnen lezen! In Denali NP stonden we quitte met ons Noorden record maar met Fairbanks hebben jullie gewonnen! Jullie boffen met het weer en de dieren en wij hopen dat het zo blijft!Doe voorzichtig en blijf genieten! Liefs van ons.

• 11 September 2009 - 06:31

Jan :

zit hier op het suffe kantoor ben blij met de leuke verslagen was al bang dat jullie een ijsberg hadden geramd of zo had al een week niets van je gelezen ben ff bij Jos geweest voor extra vakantiegeld kan ik ook een keer leersum uit

• 14 September 2009 - 08:36

Ria:

Hoi Marieke,

De tijd vliegt voorbij.
    Wel moeilijk voor te stellen vanaf je bureaustoel.En helemaal niet jaloers op jullie geweldige reis.Lekker genieten.
    groetjes,

Verslag uit: Nederland, Driebergen-Rijsenburg

Marieke

Op dit moment is het nog 4 hele weken wachten op ons vertrek. Aan de ene kant lijkt het nog heel lang, aan de andere kant moet er nog genoeg geregeld worden voor vertrek. Bijv: Bedenk maar eens wat voor kleren je mee moet nemen naar een land waar het ijskoud kan zijn, maar op dit moment 23 graden is..pff dat wordt dus passen en meten in het rugzakkie! Dan zijn er nog de inkopen die je voor elke vakantie hebt en het grondig schoonmaken van je huis, zodat je na je supervakantie in je eigen schone huis in je eigen schone bedje kan stappen om de slaap in te halen. Genoeg te doen dus voor vertrek! Ik hoop dat we tijdens de trip genoeg momentjes kunnen vrijmaken om hier onze verslagen en foto's te droppen, zodat iedereen weet dat 'we're still alive' en dus niet opgesnoept door een van de vele lieve knuffelbeertjes!

Actief sinds 31 Juli 2009