In de wolken / Into the (dead) wild part 3 - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Marieke Rook - WaarBenJij.nu In de wolken / Into the (dead) wild part 3 - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Marieke Rook - WaarBenJij.nu

In de wolken / Into the (dead) wild part 3

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marieke

15 September 2009 | Nederland, Amsterdam

Fairbanks - Anchorage - Valdez - Girdwood

Zo, we zijn al weer bijna een week verder, dus ik moest even spieken in mijn kladblokje wat we ook alweer allemaal hadden meegemaakt.

Het laatste verslag was uit Fairbanks. We waren toen net aangekomen en hadden een lift gekregen van Clay (een amerikaan van waarschijnlijk rond de 60, maar hij voelt zich 30 en was nogal apart). Maar goed hij gaf ons een lift naar het internetcafe en naar de (megagrote) supermarkt. In ruil daarvoor heeft Anne ook maar een prakkie voor hem gekookt en in het gezelschap van Thomas (een Zwitser van 28) hebben we buiten gegeten en gewacht op het noorderlicht. Echter om 2.30 uur was er nog niets te zien en werd het alleen maar bewolkter, dus helaas. Na een ijskoude nacht hebben we de volgende dag de fiets gepakt op zoek naar een auto en om de stad een beetje te bekijken. Dat laatste waren we zo klaar mee, maar die auto werd een groot probleem, aangezien we niet de juiste documenten hadden. Gelukkig heb ik 2 hele lieve ouders die zo aardig waren om een internationaal rijbewijs te regelen (nogmaals: bedankt!). Hierdoor was het plan om zsm uit Fairbanks te vertrekken en dan in Anchorage een auto te huren. Echter konden we vrijdag niet met de bus mee, zodat we een chill-dagje hadden ingelast (ook wel erg lekker voor een keertje).
's Middags kwam Thomas onverwachts terug van zijn trip en hij stelde voor dat wij met hem konden meerijden naar Anchorage, dus dat was erg prettig. 's Avonds zijn we uit eten geweest en vervolgens hebben we gepoold en gedronken.
Zaterdag hebben we de spullen gepakt en zijn we vertrokken naar Anchorage. Het was wederom een hele mooie route, met weer zicht op een stralende Mount Mc Kinley!
In Anchorage hadden we al snel een superhostel gevonden en na het dumpen van de spullen en het inslaan van wat alcoholische versnaperingen gingen we richting de tent naast het hostel waar je wel mocht roken en drinken. Dit was gezellig maar we wilden ook wel wat zien van het nachtleven van Anchorage. Helaas was Anne nog 6 nachtjes te jong (we halen het komende zaterdag wel in!) en dus bleef Anne in de tent en gingen Thomas en ik op stap. Nou, ik wist dat er rare mensen in de wereld zijn, maar wat we nu allemaal hadden gezien was echt heel bizar (niet gevaarlijk, maar echt heel apart). Het was een leuke avond met een rustige ochtend als gevolg ;-)
Na het relaxen zijn we op zoek gegaan naar een auto. Helaas ging dit niet zo makkelijk als we hadden gehoopt. In Anchorage wilden ze weer allemaal een origineel rijbewijs (in Fairbanks moesten ze perse het internationale hebben). Maar de aanhouder wint, en ook al zijn we een stuk duurder uit, het is nog altijd goedkoper dan de bussen en de trein. Ook nu kregen we een gratis upgrade: we betaalden voor een small car (is al niet echt small hier natuurlijk) en kregen een mini-van inclusief allerlei rood en geel brandende lampjes, waaronder die van de remmen met een uitroepteken. Maar dit was normaal volgens de verhuurder.
Opgelucht door de auto zijn we 's avonds een hapje gaan eten met Thomas en daarna nog wat drinken, om vervolgens niet al te laat naar bed te gaan.
Gisteren (maandag) hebben we de spullen gepakt en zijn we vertrokken naar Valdez (ca 500 km rijden). Het was een enorm mooie route door de bergen, de gletsjers, de herfstkleur-bomen, langs de meren en tussen de dode aangereden dieren door!
Uiteindelijk waren we na 6 uur rijden in Valdez en na 6 uur en 5 minuten weer uit Valdez :-(
Wij hadden verwacht dat er wel wat te beleven viel en dat er op zijn minst een hostel zou zijn. Nou niet dus. We hadden 2 opties: een (redelijk) duur motel of een (in verhouding) dure parkeerplaats, zodat we in de auto konden slapen. We besloten om te kiezen voor het motel, zodat we fit genoeg zouden zijn, om vandaag weer vol gas Valdez te verlaten.
Uit verveling gingen we nog maar een rondje rijden en kwamen we bij het begin van de Alaskan Pipeline (tenminste: dat hebben wij er van gemaakt) en bij een baai vol met hele grote zeeleeuwen en zee-otters!
Vervolgens zonder eten naar bed (ter compensatie) om vanochtend het gratis ontbijt mee te nemen en onze weg te vervolgen naar Girdwood.
En dit is gelukt ;-)
Girdwood staat bekend om zijn luxe ski-resort en als het lukt gaan we zo dan ook even naar boven met de lift om het uitzicht te bewonderen (helaas is er te weinig sneeuw om de skies onder te binden).
Morgen vertrekken we naar Homer. Dit schijnt een erg leuk plaatsje te zijn aan de kust, dus de moeite waard om een kijkje te nemen.

Bedankt weer voor alle leuke reacties en tot het volgende verslag ;-)

PS: dat van dat overschot alaskaanse mannen is niet waar ;-(, gelukkig zijn de meeste backpackers wel van het mannelijk geslacht!

• 16 September 2009 - 04:53

Juudjeboef:

Hee zussie!
    Dat klinkt wel vet allemaal, beetje stappen ook nog daar dus. Ze drinken zeker alles on the rocks? Wat een vette foto's met die beren en eland... Veel plezier met de auto (zit er een muziekie in)?
    xxx

• 16 September 2009 - 05:45

Jan:

iedere dag vraagt Nicole heeft Marieke nog wat gestuurd dus kan ik vandaag weer het verslag doorsturen is ze ook weer blij

• 16 September 2009 - 06:12

Lisette:

He meiden! Klinkt weer helemaal top allemaal! Ben nu alweer benieuwd naar het volgende verslag! Veel plezier nog!! Haha. Hoor over 1,5 week wel de details over die mannelijke backpackers! ;-)

X

• 16 September 2009 - 08:39

Caro:

Marieke, Anne!! Op stap met een Zwitser van 2!! Kunnen jullie echt niet iets ouders krijgen?;):D
    Haha, type foutje denk ik zo!
    Geniet nog even, maak maar mooie gletsjer foto`s voor mij;)
    Liefs van ons!

• 16 September 2009 - 09:45

Dorthe:

Klinkt erg goed allemaal! Blijf genieten.
    Ik ben vooral benieuwd naar de foto's van Thomas ;-)

• 16 September 2009 - 09:53

Mayke :

Mariek, ik zeg: NIET WAAR, je moet maar beter zoeken!

Je weet het je mag alleen terug from Alaska with loveR....

Have fun, x

• 17 September 2009 - 09:41

Stephanie:

Kijk nou toch.. wat is er mooier dan als je je verveeld je opeens tegen een groep zeeleeuwen aanloopt. HA! nou dat gebeurt mij nou nooit=(Zelfs de saaiste momenten zijn dus nog bijzonder)Geniet ervan meiden, liefs

• 17 September 2009 - 11:19

Tineke:

hey ann!
    Wat n verhalen zeg, volgens mij hebben jullie t top!
    Als je terug bent snel fotos kijken want helaas zijn er nog te weinig op site gezet;)
    Heel veel plezier nog
    liefs tineke

• 18 September 2009 - 10:36

Sengul:

Hee Mariek, Who is Clay? Show me the picture en de bolide waarin jullie meerijden, best tof die Clay! Wat een belevenis en wat bijzonder om die beesten van dichtbij te zien. Ik wens jullie verder nog heel veel plezier in Canada en voor later NY. Ik ga ook op vakantie, niets bijzonders, gewoon de zon opzoeken HAHA! Ciao ciao Xsen

• 19 September 2009 - 10:13

Adriënne:

Ha girlies!

Klinkt allemaal helemaal super, ben jaloers!
    Genietse nog lekker & have fun!

Liefs, A.

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Marieke

Op dit moment is het nog 4 hele weken wachten op ons vertrek. Aan de ene kant lijkt het nog heel lang, aan de andere kant moet er nog genoeg geregeld worden voor vertrek. Bijv: Bedenk maar eens wat voor kleren je mee moet nemen naar een land waar het ijskoud kan zijn, maar op dit moment 23 graden is..pff dat wordt dus passen en meten in het rugzakkie! Dan zijn er nog de inkopen die je voor elke vakantie hebt en het grondig schoonmaken van je huis, zodat je na je supervakantie in je eigen schone huis in je eigen schone bedje kan stappen om de slaap in te halen. Genoeg te doen dus voor vertrek! Ik hoop dat we tijdens de trip genoeg momentjes kunnen vrijmaken om hier onze verslagen en foto's te droppen, zodat iedereen weet dat 'we're still alive' en dus niet opgesnoept door een van de vele lieve knuffelbeertjes!

Actief sinds 31 Juli 2009